top of page
  • תמונת הסופר/תo59769

טכנולוגיה מסייעת לקידום ועצמאות אנשים עם מוגבלויות


יכולת הדיבור היא כלי תקשורת שמחבר בין אנשים, היא צורך בסיסי. כך גם יכולת השמיעה, זהו כלי הכרחי עבור יצירת שיח והבניית שפה. והגפיים? בעזרתם אנו מבצעים את פעולות היום יום הפשוטות ביותר.


תתארו לכם מציאות שבה אתם חווים מוגבלות בסיסית שכזו -מגבלה שעלולה לנתק אתכם מהחברה שסביבכם, לבודד אתכם מהעולם ולהקשות עליכם להתנהל בחיי היום יום. זו מציאות שאינה פשוטה כלל.


בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה אנו רואים יותר ויותר פתרונות טכנולוגיים ואמצעי עזר שנועדו לשיפור התפקוד של אנשים עם מוגבלות וכך לסייע להם בהתנהלות מול החברה ובחיי היום יום.


למשל, ניתן לראות את אמצעי התקשורת התומכת והחליפית –או בראשי התיבות תת"ח. אלו עזרים המשמשים עבור אנשים בעלי קושי בדיבור או חוסר יכולת בדיבור כלל. עזרים אלו מהווים מערכת תקשורת אישית המתאימה לכל אדם על פי צרכיו ולרוב נלמדת על ידי קלינאי תקשורת שילמד אותו להשתמש באמצעים אלו בכדי לתקשר.


מרגש ביותר, לראות את לין המקסימה, חברה במרכז היום של עמותת עמיחי המתקשרת באמצעות כפתורי פלט קולי. לין הגיעה לעמותת עמיחי עם קשיים תקשורתיים ועל ידי עבודה אינטנסיבית, פרטנית וקבוצתית נמצאה הדרך שלה לבטא את קולה. לין יושבת בכיסא גלגלים שעליו מולבש לוח ייחודי עם כפתורי פלט קולי בצבעים שדרכם היא מבטאת את רצונותיה, מתקשרת עם המדריכים והחברים שנמצאים עימה ומתנהלת בחיי היום יום.


מלבד הפלט הקולי ישנם עזרים רבים נוספים ומדהימים לבניית מערכת תקשורת חלופית החל מסמלים פשוטים ועד לתכנת תקשורת באמצעות האייפד. בחירת האמצעי המתאים תלוי ביכולות הקוגניטיביות של אותו אדם, ביכולות הזיכרון שלו, בידע השפתי וביכולות המוטוריות שלו להפעיל כפתור או להצביע.

השימוש באמצעי תקשורת חלופי מאפשר לאדם בעל מוגבלות בדיבור דרך משמעותית לביטוי עצמי ולתקשורת עם החברה. נותן לו כלי להבעת הצרכים והרצונות שלו, וחשוב לא פחות - דרך ליצירת קשרים חברתיים ורגשיים שמאפשרים לו להיות חלק פעיל ובלתי נפרד מהחברה שסביבו.


גם בת-אל היקרה, חברה במרכז היום בבית עמיחי וחלק ממערך הדיור בעמותה משתמשת בטכנולוגיה המסייעת לה להתנהל בחיי היום היום. בת-אל בעלת לקות שמיעה ולכן מרכיבה מכשירי שמיעה ומתקשרת בשפת סימנים. לא מזמן קיבלה בתרומה מכשירי שמיעה חדשים ומותאמים שגרמו לשינוי מיידי ומרגש. כמו לין, הטכנולוגיה מסייעת לבת-אל להתחבר לסובב אותה ולתקשר עם הצוות והחברים. מכשירי השמיעה לא רק מאפשרים לה לשמוע קולות וצלילים, הם פתח לעולם נגיש יותר בעבורה.


בעמותת עמיחי חברים רבים בעלי מוגבלות מוטורית, חלקם נזקקים לעזרים כמו כיסא גלגלים או הליכון. מלבד אלו ישנם עזרים מכניים המסייעים בפעולות גפיים פשוטות כמו אכילה ושתייה ופעולות יום יום כמו רחצה ולבישה. החידושים הטכנולוגיים הם כה רבים ומתפרשים על פני מגוון מכשירים רחב, בין אם אלו כלי עזר חדשים או עזרים המתלבשים על מכשירים קיימים ומסייעים לאנשים עם מוגבלות להשתמש בהם ככל האדם.


הזכות לתקשורת וביטוי עצמי הינה זכות בסיסית של כל אדם וכך גם היכולת להתנהל בעולם שסביבנו, החידושים הטכנולוגיים הרבים והמופלאים הם דרך חיים של ממש לאנשים בעלי מוגבלויות והם מאפשרים את שילובם בחברה ובקהילה.


עברנו כברת דרך ארוכה בתחום זה והיא עוד מתפתחת ומתחדשת ומדהימה מעצם יכולתה לגרום לניפוץ הבידוד שנכפה לעיתים על אנשים בעלי מוגבלויות, היא תורמת לשילובם בחברה ולפיתוח עצמאות שלא יכלה להתקיים בלעדיה.


עמותת עמיחי מאחלת לכל עם ישראל חג עצמאות שמח ושנה של קידום וחידוש טכנולוגי המסייע לעצמאות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.



434 צפיות0 תגובות
bottom of page