top of page
  • תמונת הסופר/תo59769

הדרך לעצמאות בדיור עבור אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית


רבות נידונה השאלה ואף בערכאות משפטיות, האם שונה זה שווה? ישיבות נערכו בנושא, והוזמנו לדבר אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, בני משפחותיהם, נותני שירות לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית וארגונים שונים.


מאז עברו שנים, עברנו כברת דרך משמעותית בתור חברה וכיום לאף אחד אין ספק כי ניתן, חשוב ורצוי 'לחיות בשוויון עם השוני'.


כשהועלתה שאלה זו לדיון, בשנת 2011, הועלתה גם סוגיית אפשרויות הדיור עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. אחד הדברים החשובים והמשמעותיים ביותר שניתן היה לראות הוא שמדינת ישראל נמצאת בתהליך הדרגתי ומבורך של מעבר ממודל דיור "מוסדי" למודל דיור "קהילתי". מבחינה זאת, המצב בארץ היה דומה לזה המתקיים בחלק ממדינות אירופה. אך יחד עם זאת, קצב המעבר לכך היה איטי בהרבה בהשוואה לארצות הברית ומדינות מובילות באירופה.


המסקנות היו שמדינת ישראל צריכה לבסס תוכנית לעשר השנים הבאות למעבר ממודל הדיור המוסדי להרחבת הדיור הקהילתי והרחבת תשתית השירותים בקהילה.


שנת 2018, גם בנושא זה עברנו כברת דרך ארוכה, אך עוד לא הגענו אל היעד הרצוי. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (1998) קובע את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ומחויבותה של החברה בישראל לזכויות אלה המושתתות על ההכרה בעקרון השוויון, על ההכרה בערך האדם שנברא בצלם ועל עקרון כבוד הבריות.


מטרתו של החוק להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו.


בעבר, חיו אנשים עם מוגבלויות בתוך מוסדות, שסגרו אותם מהעולם שסביבם. מוסדות אלו יצרו חיץ ברור, ואנשים עם מוגבלות נותרו מבודדים. הפער בינם לבין החברה הלך וגדל וכך גם הכלתם וקבלתם על ידי העולם ש'מחוץ'.


חוק השוויון לאנשים בעלי מוגבלויות פועל לפי ההבנה שאנשים אלו הם אנשים ככלל האדם. אנשים עם רצונות, תחושות, מהווים וחלומות והוא פועל לשבירת המוסכמות ושבירת המחסומים שבינם לבין החברה, גישור על הפערים שנוצרו עם השנים הרבות של בידודם מהסביבה. אז מדוע שיחיו אנשים אלו במוסדות ומעונות סגורים?


עמותת עמיחי מושתתת על ההבנה ששינוי משמעותי בתפיסות החברה על אנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית יגיע אך ורק על ידי שילובם המלא בקהילה הסובבת אותם. ולפי כך פועלת רבות ליצירת פתרונות דיור משפחתיים בלב הקהילה.


הדירות של עמותת עמיחי ממוקמות בערים המרכזיות כפר סבא, פתח והוד השרון בתוך קהילה מובנית. בכל דירה 6 חברים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית ומספר אנשי צוות המסייע להם בהתנהלות בחיי היום יום.

חברי הדירה הם שותפים מלאים ופעילים בקהילה, הם נפגשים תדיר עם אנשי הקהילה באירועים משולבים שעורכת עמותת עמיחי, בחוגים שונים ואפילו במכולת.


הדירות הללו מהוות בית חם עבור החברים וההתנהלות בו מאפשרת להם ומלמדת אותם איך לחיות בעצמאות מירבית. מלווים אותם, צוות מקצועי של מדריכים מנוסים שמסייעים להם במעבר מהבית המוכר בו גדלו כל חייהם לדרך עצמאית חדשה. היציאה לחיים עצמאיים אינה פשוטה אך הצוות המסור והחברים הופכים יחד את הדירה לבית חם ומשפחתי תוך תשומת לב לכל אחד מהחברים המתגוררים בו וצרכיו המיוחדים.


מערכת הדיור אינה מהווה תחליף לקשר המיוחד עם הורי הדיירים, ומכיוון שהעמותה הוקמה על ידי הורים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, עמותת עמיחי מחזקת עימם את הקשר והם שותפים פעילים בתהליך העצמאות של ילדיהם.


בדירת אודם, מתגוררות 6 חברות. אור, נוי, יהודית, מיה, מיכל וליאורי. 6 החברות הללו ביחד עם אנשי הצוות המסורים בניצוחה של רוזה רכזת הדירה מהווים משפחה לכל דבר. לכל בת אמנם יש צורך מיוחד משלה וחדר מותאם ונגיש עבורה, מקושט לפי רצונותיה ואישיותה אך הן גרות יחד, הולכות יחד למסגרות היום, לחוגים ופעילויות אחר הצהריים ומנהלות סדר יום של משפחה.

כשהן חוזרות ממסגרות היום, הן נפגשות יחד לישיבת הבית בסלון בה הן דנות על אירועי היום ועל משימות הבית שיש לבצע. על כל אחת מהן מוטלת משימה שעליה לעשות, לטאטא את הרצפה, לצאת לקניות, לבשל את ארוחת הערב המשותפת, לשטוף את הכלים ועוד פעולות יום יום שעבורנו נשמעות פשוטות אך עבורן זו דרך לחיים עצמאיים והמשימות הללו לעיתים לא פשוטות להן כלל.


הצוות מלמד אותן בסבלנות ובמסירות איך לצאת לדרך עצמאית ככל הניתן המותאמת לכל אחת מהן.

הדירות הללו מלבד היותן בית חם עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, מאפשרת להם חיים עצמאיים ולא מבודדת אותם מהקהילה הסובבת אותם. התנהלות בחברה בצורה עצמאית נשמעת פשוטה ביותר אך עבורם זהו פתח לעולם חברתי ושינוי תפיסתי אדיר.


עמותת עמיחי מאחלת לכל עם ישראל חג עצמאות שמח ושנה של קידום הזדמנויות של עצמאות עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.



243 צפיות0 תגובות
bottom of page